"Chtěl byste, abych vás zabil hned teď? Nebo chcete ještě pár minut na to, abyste si napsal epitaf?" - Severus Snape (Relikvie smrti)

Recenze; Ve stínu černých ptáků

21. září 2017 v 16:56 | Eleanore Inkake Samathe Lune |  Informace, blog , knihy recenze

Ke knize jsem se dostala celkem náhodou. Nakladatelství Jota měla velké slevy na vybrané knihy a mimo jiné doporučovali tuto. Přečetla jsem si anotaci, shlédla hodnocení a bylo rozhodnuto. A udělala jsem velmi dobře.

Děj se odehrává v San Diegu v roce 1918 na sklonku první světové války. V tomhle krutém období, kdy si svou daň vybírá nejen válka, ale i španělská chřipka, která na podzim roku 1918 vtrhla do Ameriky jako uragán, se lidé uchylují ke spiritismu, různým seancím a fotografům duchů, aby měli naději, že se se svými zemřelými blízkými opět setkají a že smrt není definitivní.

Hlavní hrdinkou je šestnáctiletá Mary Shelley Blacková, která cestuje z Portlandu do San Diega za svou tetou Evou. Jejího otce zavřeli do vězení a ten doufá, že do slunného San Diega chřipka ještě nedorazila. Bohužel španělská chřipka (nazývaná též španělská dáma) se rozšířila i tam. Přísně se hlídá nošení roušek, bez kterých se nesmí vyjít ven. Strach je všudypřítomný a hmatatelný.

Mary Shelley ostatní považují za podivínku, je totiž pojmenovaná podle autorky Frankensteina a navíc se oproti svým vrstevníkům velmi zajímá o vědu. Jediný, kdo jí rozumí, je Stephen, kamarád z dětství, který je však naverbován do války. Bohužel za krátko umírá na bojišti ve Francii. Mary to těžce nese, vystaví se v bouři bleskům až ji jeden uhodí. Maryina duše na malou chvíli opouští tělo, ale nakonec se vrací, protože ještě necítí, že by nadešel její čas. Jenže už nic není jako dřív, protože od té doby má zvláštní schopnost - cítí chuť emocí. Navíc ji začne navštěvovat Stephenův duch, kterého stále zabíjejí tajemní ptáci a kvůli tomu nemůže odpočívat v pokoji. Podaří se Mary odhalit Stephenovo trápení?

Nejprve zhodnotím knihu jako takovou. Ve stínu černých ptáků je úžasně graficky zpracovaná kniha, která se celá nese v černobílém tónu včetně černobílých dobových fotografií, které vás v myšlenkách přenesou do minulosti. Obálka se dle mého názoru rovněž povedla. Kniha je rozdělena na jednotlivé kapitoly, kdy každá má svůj samostatný název. Na konci si můžete přečíst i poznámku autorky, ve které objasňuje, kdy a proč se začala zajímat o rok 1918 a že ji k tomu vlastně přivedla jedna epizoda seriálu Věřte nevěřte.

Co se týče samotného příběhu, četba ubíhá velmi rychle, kniha je členitá a protkána nejen zajímavými fotografiemi, ale také upřímnými a emocí plnými dopisy se Stephenem a Maryiným otcem.

Do děje se ponoříte od prvních stránek. Mary je na svůj věk velmi vyspělá. Nejprve se totiž musí vyrovnat se ztrátou matky, pak i otce, kterého zavřou do vězení za to, že pomáhal mužům vyhnout se službě v armádě, a nakonec jí osud uštědří další ránu, když přijde o svou první lásku. Když ji navštíví Stephenův duch, zprvu je vyděšená, nejsou to milé návštěvy, neboť Stephen nemůže odpočívat v pokoji. Mary začne brzy prožívat jeho poslední chvíle a snaží se vypátrat, co se Stephenovi stalo, aby mohla jeho duše v klidu odejít. Mary vám bude sympatická, hlavně tím, jak se nevzdává, snažíc se všemu přijít na kloub, a to i přesto, že jí osud uštědří nejednu ránu. Konec je velmi silný a dojemný a mně bylo líto, že už jsem otočila poslední stránku.

Kniha je zařazena do kategorie young adult, tedy jako čtení pro náctileté, a to hlavně z toho důvodu, že hlavní hrdinkou je šestnáctiletá dívka. Kniha má však větší rozsah a zaujme širší okruh čtenářů.

Kniha je určená především pro ty, kteří se chtějí dozvědět více o nejtemnější části americké historie. Hodně lidí umírá nejen ve válce, ale také na smrtící španělskou chřipku, která byla o to horší, že zabíjela především jedince se silnějším imunitním systémem. Na pozadí tohoto období prožívají dva mladí lidé první lásku, která je tak čistá a upřímná, jaká jen první láska může být.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.